بخش های فنی آزمایشگاه
بخش هورمون شناسی

هورمون ماده ای شیمیایی است که در غدد درون ریز ساخته شده و به داخل جریان خون می ریزد. این ماده روی سلول های هدف گیرنده دارد و با نشستن روی آن اعمال سلول را تغییر می دهد. مقدار هورمون ها توسط ارتباطات پیچیده اعضای دستگاه درون ریز با هم و با دستگاه عصبی تنظیم می شود. سیستم غدد درون ریز شامل غدد مختلفی در بدن است. این غدد ترشحات خود را به جریان خون می ریزند. در واقع هورمون های ترشح شده از غدد درون ریز نقش پیام رسان شیمیایی را در بدن بازی می کنند و بسیاری از توانایی های بدن به این واسطه ممکن می شود

در این بخش آزمایشگاه کلیه آزمایشات تخصصی و فوق تخصصی هورمون، غربالگری دوران بارداری، اندازه گیری سطح ویتامین ها، تومورمارکر های اختصاصی، آزمایش غربالگری نوزادان با استفاده از جدیدترین و دقیق ترین و حساس ترین روش‌ها و تجهیزات انجام می گردد.

دستگاه ها
دستگاه وایداس قادر به انجام کلیه آزمایش‌های هورمونی نادر از جمله تست‌های استروئیدی و تورچ و تست‌های قلبی و عفونی مثل دیگوکسین، تروپونین، D-Dimer، پروکلسیتونین (PCT)، و AMH ،B2 Microglobulin، کورتیزول، آزمایش توکسین کلستریدیوم دیفیسیل، و نیز آزمایش‌های تخصصی هپاتیتی به صورت روزانه و اورژانسی با دقت و سرعت بالاست.
دستگاه ایمولایت زیمنس ۲۰۰۰
دستگاه پایتون کار خوانش میکروپلیت در انجام آزمایش را به روش الایزا و به صورت تمام اتوماتیک انجام می دهد.
بخش میکروب شناسی

این بخش از آزمایشگاه دارای اهمیت بالایی است در این بخش نمونه های خون ، ادرار ، مایعات مختلف بدن و … مورد بررسی میکروسکوپی و کشت واقع شده و تست های دقیق آنتی بیوگرام صورت می گیرد و نتایج آنتی بیوگرام توسط سیستم آنتی بیوگراف محاسبه و گزارش می شود.

دستگاه ها
دستگاه fus 2000
دستگاه آنتی بیوگرافی
دستگاه انکوباتور
بخش بیوشیمی

یکی از بخش های اصلی آزمایشگاه تشخیص پزشکی بخش بیوشیمی است که شامل سه قسمت بیوشیمی خون، بیوشیمی ادرار و بیوشیمی مایعات بدن می باشد. در این بخش آزمایش های متعددی بر روی نمونه های سرم ، پلاسما، ادرار و مایعات مختلف بدن انجام می شود. نوع آزمایش درخواستی تعیین کننده نمونه مورد استفاده در آزمایش است. این بخش آزمایشگاه با بهره گیری از کادر مجرب و متخصص، مجهز بودن به فن آوری های روز دنیا و استفاده از دستگاه های پیشرفته و اتوماتیک، انجام کنترل کیفی روزانه به منظور صحت و دقت آزمایشات و شرکت در برنامه های کنترل کیفی خارجی و داخلی برای اغلب آزمایشات، کارایی خوبی از خود نشان داده است.

دستگاه ها
دستگاه الکترولیت آنالیز Ge300
دستگاه Hitachi 7080
دستگاه Hplc
بخش ایمونولوژی

هورمون ماده ای شیمیایی است که در غدد درون ریز ساخته شده و به داخل جریان خون می ریزد. این ماده روی سلول های هدف گیرنده دارد و با نشستن روی آن اعمال سلول را تغییر می دهد. مقدار هورمون ها توسط ارتباطات پیچیده اعضای دستگاه درون ریز با هم و با دستگاه عصبی تنظیم می شود. سیستم غدد درون ریز شامل غدد مختلفی در بدن است. این غدد ترشحات خود را به جریان خون می ریزند. در واقع هورمون های ترشح شده از غدد درون ریز نقش پیام رسان شیمیایی را در بدن بازی می کنند و بسیاری از توانایی های بدن به این واسطه ممکن می شود.

در این بخش آزمایشگاه کلیه آزمایشات تخصصی و فوق تخصصی هورمون، غربالگری دوران بارداری، اندازه گیری سطح ویتامین ها، تومورمارکر های اختصاصی، آزمایش غربالگری نوزادان با استفاده از جدیدترین و دقیق ترین و حساس ترین روش‌ها و تجهیزات انجام می گردد.

دستگاه ها
دستگاه Chorus
دستگاه نفلومتری
Urine
بخش آنالیز ادرار

در بخش تجزیه ادرار آزمایشگاه تمام پارامترهای بیوشیمیایی از جمله: قند، پروتئین، بیلی روبین، اوروبیلینوژن و … مورد تجزیه قرار می‌گیرند. به علاوه در این بخش می‌توان ادرار را از نظر برخی موارد که به صورت معمول در ادرار وجود ندارند و در اثر برخی از بیماری ها سیتماتیک و نقص های ایمنی مادرزادی در ادرار دیده می شوند نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

کنترل کیفی داخلی و خارجی در مورد تمام پارامترها و عناصری که در بخش تجزیه ادرار مورد تجزیه قرار می‌گیرد انجام می‌شود و کنترل کیفی به صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه انجام می‌شود. دیگر ویژگی این بخش از آزمایشگاه به کار‌گیری پرسنل کار آزموده و با تجربه است. همچنین این بخش از آزمایشگاه گزارش المنت‌های میکروسکوپی ادرار ارائه می‌دهد و در صورت وجود عناصر غیر طبیعی سلولی در رسوب ادرار بیماران، بررسی از نظر سیتولوژی ادرار به پزشکان معالج توصیه می گردد.

آزمایش کامل ادرار علاوه بر اینکه بهترین آنالیز جهت بررسی سیستم کلیه و مجاری ادرار می باشد ، در اکثر موارد نمودی کلی از متابولیسم بدن را نیز فراهم می کند.

دستگاه ها
دستگاه fus 2000
Sperm
بخش آنالیز اسپرم

آزمایش Semen Analyses در آزمایشگاه هم به صورت دستی و هم با استفاده ازسیستم نرم افزاری طبق استاندارد‌های WHO انجام می‌شود.

آزمایش مربوط به آنالیز اسپرم همه روزه و در ساعات کاری آزمایشگاه پذیرش می‌شود اما مراجعین جهت نمونه دهی باید در روز های غیر تعطیل و از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۲ در آزمایشگاه حضور داشته باشند. قبل از نمونه‌دهی و هنگام پذیرش شرایط انجام این آزمایش توسط کارشناس مسئول این بخش برای مراجعین توضیح داده خواهد شد.علت تعیین ساعت ویژه انجام آزمایش Semen توسط پرسنل مسئول این آزمایش از این جهت می‌باشد که خطاهای دخیل در نتایج این آزمایش به حداقل رسانده شود و هر نمونه بلافاصله پس از دریافت از مراجعین با شرایط استاندارد و مطلوبی بررسی گردد.

دستگاه ها
دستگاه اسپرم آنالیز
Test-tube
بخش سرولوژی

سرولوژی مطالعه علمی سرم و سایر مایعات بدن است. در عمل سرولوژی معمولا به تشخیص آنتی بادی هایی که در سرم وجود دارند و به طور معمول در پاسخ به عفونت تشکیل می شوند اشاره می‌کند.

از تست‌های سرولوژیکی می توان برای شناسایی عفونت‌های حاد و یا مزمن استفاده کرد و نیز می‌تواند برای کمک به تشخیص بیماری‌های خودایمنی خاص که در آن‌ها آنتی‌بادی مشاهده نمی‌شود مانند هیپوگاماگلوبولینمی استفاده کرد.

دستگاه ها
دستگاه میکروپلیت ریدر الایزا
بخش هماتولوژی و انعقاد

در این آزمایشگاه کلیه آزمایشات مربوط به سلول های خونی شامل شمارش گلبول سفید،گلبول قرمز و پلاکت ها همچنین تست های روتین و تخصصی سیستم انعقاد خون، هموستاز، اندازه گیری فاکتورهای انعقادی با استفاده از تجهیزات مدرن و در کوتاهترین زمان ممکن انجام می گردد.

دستگاه ها
دستگاه Abacus 380
دستگاه سل کانتر Abacus 5
دستگاه Esr Analyzer
دستگاه سبیا الکتروفورز