Procalcitonin

Procalcitonin

انجام آزمایش Procalcitonin در آزمایشگاه دکتر حسن زاده

در این مرکز آزمایش پروکلسی تونین با متد ELFA بر روی دستگاه Vidas full انجام می شود.
پروکلسی تونین (PCT) پیش ساز هورمون کلسی تونین می باشد که در حالت طبیعی بدن از C cell های غده تیروئید و در زمان بروز التهاب و آزاد سازی محرک های پیش التهابی خصوصا باکتریایی از سلول های بسیاری از ارگان های بدن تولید و ترشح می شود.
PCT قابل اعتماد ترین تست آزمایشگاهی در تفکیک عفونت باکتریال از وایرال خصوصا متعاقب سوختگی، التهاب و جراحی می باشد. آزاد سازی PCT در خون سبب فعال سازی رسپتور IFN-β و مهار رسپتور IL 1β می شود که مسیر منجر به یک عفونت باکتریال را نشان می دهد.
افزایش سطح سرمی PCT به بیش از ۰٫۵ ng/mL طی ۶ ساعت پس از عارضه دلیل قابل اعتمادی برای بروز Sepsis shock می باشد و پزشک معالج می بایست هرچه سریع تر درمان با انتی بیوتیک را شروع نماید.

تعیین سطح سرمی PCT با تمایز بین عفونت باکتریال و وایرال از تجویز بی مورد آنتی بیوتیک ها و بروز مقاومت های آنتی بیوتیکی جلوگیری می نماید و همچنین هزینه های درمانی را با انتخاب داروی مناسب کاهش می دهد.
سطح سرمی PCT طی ۲۴ تا ۳۵ ساعت پس از درمان عفونت کاهش یافته و به مقدار نرمال خود می رسد. بهمین دلیل اندازه گیری سریالی این مارکر، به پزشک معالج کمک می کند تا از میزان موثر بودن پروسه درمانی بیمار خود مطلع گردد.

منابع Medlineplus.gov: U.S National Library Of Medicine
WHO.int: World Health Organization (WHO)

 

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *